Artista Braulio Martínez

Braulio  Martínez

Braulio Martínez (1971) se crio en Colonia Lavalleja, Salto en una familia con muchos acordeonistas: sus hermanos, su padre y su tío tocaban el acordeón de ocho bajos. Desde los seis años Martínez tocó el acordeón de botón, que aprendió de un tío que además le prestaba el instrumento.

Recuerda que cuando era niño la familia no tenía electricidad y las reuniones bailables de la comunidad se hacían con acordeón de ocho bajos. Él aprendía repertorio escuchando la radio a pila, que en su región también agarraba emisoras de los países vecinos.

Tocó en bailes de la zona y aprendió de otros acordeonistas que eran contratados para amenizar bailes, como Primitivo Pereira, Eduardo Silveira y el abuelo de Eduardo Silveira, Merenciano Silveira.

Recuerda que se adquirían acordeones brasileños en la ciudad fronteriza de Quaraí. Allí él consiguió su instrumento, un acordeón de botón marca Universal, de sesenta bajos, que pagó en doce cuotas. «Tenía que tener una garantía de los patrones, y el finado Manucho Nicorena me sirvió de garantía y me dio una acordeón y trabajé hasta el fin de pagarle. Trabajaba y tocaba en algún baile y me iba llevando», recuerda Martínez.[1]

Esta polca es del acordeonista Merenciano Silveira.

[1] Comunicación personal, 2002.

 


 

Bráulio Martínez (1971) grew up in Colonia Lavalleja, Salto in a family with many accordionists: his brothers, father and uncle all played the eight-bass button accordion. At age six Martínez began playing the accordion, learning from his uncle who would lend him his instrument.

He remembers that when he was child his family did not have electricity and the dance parties in his community were done with eight-bass button accordions. He learned a lot of his repertoire by listening to the radio on a battery-powered receiver. In addition to Uruguayan radio stations, in his area the signals of radio stations of the neighboring countries were strong.

He played at local dances and learned from other accordionists that were hired to play dances, such as: Primitivo Pereira, Eduardo Silveira, and the grandfather of Eduardo Silveira, Merenciano Silveira.

He remembers that Brazilian-made accordions were bought in the border town of Quaraí. It was there that he bought his own instrument, a Universal brand button accordion with sixty bass keys, paying in twelve installments «I had to have a guarantee from my employers, and the now-deceased Manucho Nicorena was the guarantor and I got the accordion and I worked until I paid it all off. I worked and played dances», Martínez recalls.[1]

This polca belongs to accordionist Merenciano Silveira.

[1] Personal communication, 2002.

Colecciones (2)

Colección 2. Dos hileras de baile / Two-row Accordion

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